Fizycy odkryli cząstkę, która może mieć związek z ciemną materią

Źródło: Dreamstime.com

Naukowcy z Uniwersytetu w Yorku twierdzą, że mogą być o krok bliżej ujawnienia tajemnic ciemnej materii. Wszystko za sprawą konkretnej cząstki, która może być powiązana z niewidzialną materią.

Nawet 80% masy Wszechświata stanowi ciemna materia i mimo wielu dekad badań, pozostaje dla nas zagadką nie do rozwiązania. Nie jesteśmy w stanie zaobserwować jej bezpośrednio, lecz wiemy o jej obecności dzięki interakcji ze zwykłą widzialną materią. Ciemna materia składa się z cząstek, które nie absorbują, nie odbijają i nie emitują światła.

Naukowcy z Uniwersytetu w Yorku ogłosili odkrycie nowego kandydata na ciemną materię. Jest nim heksakwark gwiazdy d, d*(2380) – cząstka składająca się z sześciu kwarków, którą po raz pierwszy zauważono w 2014 roku.

Kwarki to cząstki elementarne, które zwykle łączą się w trzyosobowe grupy, tworząc protony i neutrony. Te tzw. bariony stanowią większość obserwowalnej materii we Wszechświecie. Jednak w wyniku połączeniu sześciu kwarków powstają tzw. heksakwarki. Cząstki te są bozonami, a w wyniku schłodzenia do temperatury zbliżonej do zera absolutnego tworzą kondensat Bosego-Einsteina. Kondensaty te mogą zachowywać się jak ciemna materia.

Teraz naukowcy planują dalsze badania z udziałem heksakwarków gwiazdy d. Zespół stworzy cząstki w laboratorium i sprawdzi, czy ich właściwości będą się różnić od tych w przestrzeni kosmicznej. Badania będą również skupiać się na wzajemnych interakcjach między tymi heksakwarkami.