Czy bieguny magnetyczne Ziemi zamienią się wkrótce miejscami?

Źródło: University of California – Berkeley

Od ostatniego pełnego przebiegunowania Ziemi, minęło 780 000 lat. Niektórzy naukowcy twierdzą, że zbliżamy się do ponownej zmiany biegunowości naszej planety. Mowa tu, o krytycznym momencie w historii naszej planety, w którym biegun północny i południowy zamieniają się miejscami. Czy dojdzie do tego jeszcze za naszego życia?

W ciągu ostatnich 200 lat, dryf magnetycznego bieguna północnego przemieścił go z Kanady, aż do Syberii. Zgodnie z najnowszymi szacunkami, przemieszcza się on z prędkością ponad 48 km na rok. Chociaż procesy prowadzące do odwrócenia biegunów, nie są znane naukowcom, symulacje sugerują, że odwrócenie biegunów może następować na przestrzeni wieków lub tysięcy lat, albo gwałtownie w ciągu kilku lat. Potwierdzają to choćby obserwacje biegunów magnetycznych Słońca, które odwracają się mniej więcej co 11 lat.

Pole magnetyczne Ziemi powstaje w wyniku konwekcji stopionego żelaza w jądrze planety. Ta stopiona masa żelaza, położona około 2896 km pod naszymi stopami, generuje pole elektromagnetyczne, które chroni mieszkańców naszej planety, przed szkodliwym oddziaływaniem promieniowania słonecznego oraz kosmicznego. Ziemskie pole magnetyczne powstało w okolicach 4 miliardów lat temu i od tego czasu bieguny magnetyczne Ziemi wielokrotnie zamieniały się miejscami. W ciągu ostatnich 2,6 miliona lat odwróciły się one dziesięciokrotnie, a pełne przebiegunowanie, miało miejsce po raz ostatni 780 000 lat temu.

Naukowcy nie są pewni, konsekwencji jakie będzie miało to zjawisko, jednak mogą być one katastrofalne dla ludzkości. Ziemia jest nieustannie bombardowana strumieniem naładowanych cząstek pochodzących ze Słońca oraz dalekiego kosmosu. W okresie poprzedzającym odwrócenie, pole magnetyczne Ziemi staje się słabsze i znacznie mniej skuteczne w ochronie przed tymi cząsteczkami. Geolodzy zauważają, że masowe wymierania z przeszłości, pokrywają się z okresami, kiedy dochodziło do przebiegunowania.

Bez ochrony pola magnetycznego, satelity GPS, telewizyjne, pogodowe i wszelkie inne rodzaje komunikacji, stają się bezużyteczne. W najlepszym razie, mogą one zostać poważnie uszkodzone przez wiatr słoneczny lub promieniowanie kosmiczne, podczas gdy w najgorszym zostaną zupełnie zniszczone. Warta wzmianki jest tu znana anomalia magnetyczna w południowym Oceanie Atlantyckim, znana jako anomalia południowoatlantycka. Nawet tak niewielkie (w porównaniu do opisywanych tu zjawisk) osłabienie pola magnetycznego, wywiera negatywny wpływ na satelity i może być preludium do tego, co dopiero nadejdzie.

Ostatnie badania geologiczne sugerują, że jest ona efektem kolizji do której doszło 4,5 miliarda lat temu, pomiędzy Ziemią, a domniemaną planetą Theia. Mowa tu o katastrofie, która doprowadziła między innymi do powstania Księżyca. Powodem takich spekulacji, są dwie ogromne skały, odkryte wewnątrz Ziemi, z których każda jest milion razy większa niż Mt.Everest. Są one znacznie bardziej gęste i gorętsze niż reszta płaszcza Ziemi. Naukowcy spekulują, że te masywy skalne, są brakującymi pozostałościami Theii i blokują konwekcję roztopionego żelaza, prowadząc do osłabienia pola magnetycznego na południowym Atlantyku.

Intensywność efektów odwrócenia biegunów magnetycznych, będzie zależeć od długości trwania tego procesu. Jeśli będzie się to działo powoli, przez wiele tysięcy lat, migrujące zwierzęta, a także ludzkość, będą w stanie się przystosować. Konsekwencje raptownej zmiany biegunów są nieznane nauce, lecz dostępne dane sugerują iż zapoczątkowałoby ono nowe wielkie wymieranie. Nawet chwilowy brak pola magnetycznego, lub liczne dziury w magnetosferze, mogą prowadzić do drastycznego wzrostu zachorowań na raka, na skutek aktywności słonecznej, która dotrze do powierzchni Ziemi. Zagrożenie dla życia wzrośnie, jeśli zmiana biegunowości pola będzie poprzedzona długim okresem jego niestabilnego zachowania. Niemiecki instytut badawczy GFZ twierdzi, że odnalazł dowody na to, że może dochodzić do przebiegunowania gwałtownego, z towarzyszącymi zjawiskami dodatkowymi jak na przykład erupcje superwulkanów. Do jednego z takich incydentów, miało dojść około 41 tysięcy lat temu.

Badacze z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii w Sydney i Muzeum Australii Południowej, ustalili, że we wspomnianym okresie, pole magnetyczne Ziemi praktycznie zniknęło. Naukowcy uważają, że popularne w tamtym okresie rysunki naskalne stanowią dowód na to, iż nasi przodkowie spędzali sporo czasu w jaskiniach. Nie czynili oni tego ze względu na słaby poziom rozwoju, a raczej ukrywali się w nich przed słońcem i burzami. Badanie dotyczące tego okresu historii Ziemi, sugeruje że ówczesne przebiegunowanie, mogło doprowadzić do wyginięcia neandertalczyków. Ludzkość, utraciła wówczas jakąkolwiek ochronę przed promieniowaniem kosmicznym. Dosłownie rozrywało ono na strzępy cząsteczki powietrza doprowadzając do ich jonizacji i wypalało warstwę ozonową wywołując falę zmian klimatycznych.  Oznacza to, że przed 40 tysiącami lat nasi przodkowie musieli ratować się zarówno przed intensywnymi burzami, jak i topiącymi ich skórę promieniami słonecznymi.

Zainteresowanych tym zagadnieniem odsyłam do poniższych artykułów:

Trwa przebiegunowanie Ziemi - Biegun północny migruje szybko w kierunku Syberii | zmianynaziemi.pl

42 tysiące lat temu bieguny magnetyczne Ziemi obróciły się wywołując globalny kataklizm | zmianynaziemi.pl

Przebiegunowanie Ziemi wybiło Neandertalczyków i wygnało Homo Sapiens do jaskiń | zmianynaziemi.pl