CERN zbuduje jeszcze większy i potężniejszy od LHC akcelerator cząstek

Źródło: CERN

Wielki Zderzacz Hadronów (LHC) to największy na świecie akcelerator cząstek, który ma za sobą wiele eksperymentów i przyczynił się do wielu nowych odkryć. Choć maszyna wciąż pozostaje sprawna i będzie służyła jeszcze przez następne lata, naukowcy już dziś zastanawiają się nad zbudowaniem nowego akceleratora, który będzie gotowy do pracy gdy LHC straci swoją przydatność.

Ponad 500 naukowców z całego świata spotkało się ostatnio w Berlinie, aby przedyskutować kwestię opracowania nowego akceleratora cząstek. Fizycy wyszli z propozycją zbudowania nowej, jeszcze większej i potężniejszej maszyny. Future Circular Collider (FCC), bo taką nazwę nosi projekt przyszłego akceleratora, ma być 3 razy większy od LHC i generować energię około 7 razy większą.

Źródło: CERN

Elementy przyszłej maszyny FCC będą znajdowały się w tunelu o długości 80-100 kilometrów. Energia zderzeń ma wynosić aż 100 TeV (teraelektronowoltów). Akcelerator ten pozwoli przeprowadzać eksperymenty, których nigdy nie uda się wykonać w LHC - po przeprowadzonej modernizacji urządzenie potrafi prowadzić zderzenia z energią 13 TeV.

Zanim Future Circular Collider przeprowadzi pierwsze zderzenia minie jeszcze wiele lat. Od rozpoczęcia pierwszych prac nad projektem Wielkiego Zderzacza Hadronów do jego uruchomienia minęły niemal trzy dekady. Dlatego dla naukowców ważne jest, aby już zawczasu zaplanować następcę akceleratora LHC.